PROCENJENA VREDNOST NIKE ‘AIR SHIP’ PREKO MILION DOLARA

Nema sumnje da je Nike AIR SHIP jedna od najvažnijih patika Najki brenda svih vremena.


Početak istorije. Dizajna. Revolucije. Početak definisanja jedne nove kulture, koja se svih tih godina do dana današnjeg širila, razvijala, tako da danas imamo ljude koji su zavisni i koji Džordanke ne posmatraju samo kao najobičnije patike, odevni predmet, već je to prešlo u određenu vrstu ljubavi. Priča o gotovo svakom Air Jordan modelu je veoma složena i prepuna raznih zanimljivih detalja. Kako sneaker kultura i dalje cveta i postaje fenomen vredan više milijardi dolara, vredi se osvrnuti na to kako je, prilično jednostavna patika napravljena od crno-crvene koze, uticala na sve, od kosarke do mode i modernog svakodnevnog trenda.


1984.godine, Chicago Bulls-i biraju Majkl Džordana kao trećeg pika na draftu. Hakeem Olajuwon i Sam Bowie su izabrani pre njega, uglavnom zbog potrage Houston Rocketsa i Portlanda za visokim igracima. New York Times čak nije ni spominjao koledž igrača godine sve do kraja drafta. Iako Majkl nije bio ’First Pick Prospect’, Bullsi su bili dovoljno uvereni u njegove sposobnosti na terenu i potpisali ga na 7 godina za 6 miliona dolara, kao treći po redu najveći rookie ugovor u istoriji lige, odmah iza Olajuwona i Ralpha Sampsona. Dok su Bullsi potpisivali mladog rukija, Najki je radio sa svom ugovoru sa njim. Tu je bilo nekoliko ključnih osoba koje su bile uključene u pregovore. Kako je pričao Sonny Vaccaro, marketing agent koji je za Najki potpisao mnoge koledž trenere, uspeo je da ubedi Najkijevog marketing direktora Roba Strassera da je Jordan vredan potpisivanja po bilo koju cenu. Među ostalima, u celu priču je bio ukljucen Peter Moore, koji je i osmislio dizajn i koncept Air Jordan 1, kao i ’WINGS’ logo na silueti. Pregovori nisu bili laki, jer je Jordanov agent David Falk tražio mnogo više od bilo kog brenda koji je želeo da potpiše mladog Jordana. Verovali ili ne, Jordan je voleo brend sa tri linije i želeo je da potpiše sa nemačkim gigantom, ali je kompanija u tom trenutku bila poljuljana nakon smrti osnivača Adi Dasslera 1978.godine. tako da im je Majkl skliznuo kroz prste.

Converse je takođe bio u kombinaciji, s obzirom da ih je Jordan nosio tokom celog koledža zbog dogovora sa kompanijom koji je trener Dean Smith imao. Converse je bio spreman da Jordana plasira na tržište pored ostalih super star igrača, Magic Johnsona i Larry Birda, ali nisu ponudili nikakve inovacije i ideje vezane za dizajn patika. Jordan nije pokazivao ni najmanje interesovanje za Najki, tako da su ga bukvalno odvukli u Beaverton na prezentaciju. Ali, Swoosh je imao najveći i najhrabriji plan da odvoji Jordana od ostalih zvezda NBA lige. Najki je ponudio potpuno nov dizajn prilagođen njegovim potrebama. Čak je mogao da prilagodi dimenzije kako je njemu odogovaralo, s obzirom da je imao razliku u veličini levog i desnog stopala (leva-US13, desna-US13.5).

Osamdesetih godina, sponzorski ugovori nisu bili ni nalik današnjim. Veliki igrači nisu imali takvu moć kao sada, niti su brendovi imali astronomske budžete. Upravo je Vaccaro taj koji je rekao Najkiju da Jordanu ponude $500k godišnje tokom 5 godina, čime su postigli najveći ugovor o sponzorstvu. Nakon što je Majklov agend Falk primio Najkijevu ponudu, otišao je do Conversa i Adidasa da vidi čime se oni mogu suprotstaviti. Converse je tada nudio $100k godisnje. U biografiji Majkl Dzordana, autor Roland Lazenby je napisao:’’Jordan je čak prisao Conversovom predstavniku i rekao mu da je kompanija samo morala da se približi Najkijevoj ponudi. Ni Converse ni Adidas nisu bili spremni da ponude ni približno onome što je Sonny Vaccaro predvideo za MJ-a.’’ Najki je konačno dobio ugovor, i krenulo je razvijanje siluete, koje su nazvane ’AIR JORDAN’(’PRIME TIME’ je bila još jedna opcija za naziv koja nikada nije zaživela). Pored 2.5 miliona dolara za 5 godina, Jordan je dobio i procenat od svake prodate patike, čija je retail cena bila $65. Najki je u prva dva meseca od Jordanki inkasirao oko 70 miliona dolara.


Air Jordan 1 nisu bile spremne za otvaranje sezone 1984-85. tako da njegov prvi model neće biti dostupan u radnjama do aprila 1985. Umesto njih, nosio je Najkijev ’AIR SHIP’, patiku od $35, koja veoma liči na AJ1. Pomerajući granice od početka, Jordan je na preseason utakmici 18.oktobra 1984.god, protiv New York Knicksa prvo nosio crno-crvene AIR SHIP patike. Prvi čovek NBA lige, David Stern nije bio naklonjen obući koja je narušavala pravila o uniformi, tako da je poslao pismo Najkiju, gde je potvrdio da je nosenje crno-crvenih Najki patika ZABRANJENO. Kako priča kaže, Jordan bi bio kažnjen sa $5k za svako nošenje takvih patika. Menadzment Bullsa je takođe bio zabrinut za postupak i poruku koju Jordan šalje nošenjem patika koje se suprotstavljaju standardima NBA lige. Majkl je sebi rezervisao boje svojih novih patika. U jednom intervjuu je izjavio da ne može da nosi patike ’djavoljih’ boja. Onda mu je stigao odgovor Najkijevog marketing direktora: ’’Majkl, ako ne možeš da nateraš Chicago Bullse da promene boje u boje tvog koledž tima (u Carolina blue), to ce biti tvoje boje.’’

Sada, kada se vratimo u sadašnjost, upravo će se ova originalna NIKE AIR SHIP verzija koju je Michael nosio na utakmici, potom potpisao i poklonio Tommie Tim III Lewis-u, dečaku koji je skupljao lopte za ekipu Denver Nuggets-a, naći na aukciji ’Icons of Excellence & Haute Luxury’. Suma koja se predviđa je upravo zbog toga što je Jordan imao ograničen broj patika koje mu je Najki davao u rookie sezoni, sa različitim brendingom u predelu pete (’AIR JORDAN’, ’NIKE AIR’), dok ovaj skupoceni par ima prepoznatljivu oznaku ’AIR’.


Aukcija ’Icons of Excellence & Haute Luxury’ održaće se 24. oktobra 2021.godine u ’MGM’s Aria Resort and Casino’, a ovaj model će biti najskuplji par patika ikada viđen na aukciji, sa predviđenom prodajnom cenom od $1.000.000 do $1.500.000

 

Izvor tekst i foto: complex.com