NIKE “ONE LINE” PRIČA IZA DIZAJNA
Nike “One Line” pripadaju jednoj od najređih liniji brenda, a da li ste znali šta se zapravo krije iza cele priče?
Kopije Najkijevih modela su već decenijama sa nama, neke su prepoznatljive na prvi pogled, neki brendovi se izuzetno potrude pri izradi iskopiranih modela, ali prvi brend koji je napravio kopiju Najki patika je zapravio bio baš Najki brend, a to su uradili kako bi se borili protiv američkog zakona o carinskim tarifama 1980. godine. Iako su detalji o svemu tome bili poprilično mutni, Najki je ove godine objavio specijalno izdanje Air Force 1 modela za kinesko tržište, kojim se proslavlja istorija ‘KNOCK OFF’ verzije pod nazivom ‘ONE LINE’.
Najki i vlada USA su se 1980. godine sukobile oko plaćanja poreza u vrednosti od 25 miliona američkih dolara. U to vreme, sukob je bio javna rasprava, ali je pažnju savremenog doba taj sukob privukao tek kada je osnivač Najkija Phil Knight u svojoj knjizi usmerio reflektore i na ovo dešavanje, objašnjavajući kako je kopija ‘THE ONE LINE’ kreirana da ospori nejasno pravilo carinskog zakona USA.
Kako se Phil Knight priseća na poslednjim stranicama svoje knjige ‘SHOE DOG’, američka vlada je dostavila Najki kompaniji iznos za plaćanje poreza od 25 miliona dolara, za šta Phil tvrdi da je to bio samo uticaj i lobiranje konkurentskih brendova kod vlade USA, kako bi se Najki srušio. U tipičnoj zabuni američke vlade, pravila o prodajnim cenama iz 1922.godine predviđala su da se uvozna carina za određenu robu ne izračunava na osnovu proizvođača te robe, već na osnovu cene sličnog proizvoda proizvedenog u Americi.
‘’LANSIRALI SMO NOVU PATIKU ZA TRČANJE SA GORNJIŠTEM OD NAJLONA, I NAZVALI JE ONE LINE’’, piše Knight u svojoj knjizi.
‘’BILA JE TO JEFTINA KOPIJA SA JEDNOSTAVNIM LOGOTIPOM, PROIZVEDENA U SACO-u, U HAYES-ovoj PRASTAROJ FABRICI. PROIZVOD SMO CENILI NISKO, JEDVA IZNAD TROŠKOVA PROIZVODNJE, KAKO BI SADA CARINSKI SLUŽBENICI MORALI DA KORISTE OVU KONKURENTSKI PROIZVOD KAO NOVU REFERENTNU TAČKU U PROCENI NAŠE DAŽBINE.’’
Ako ovo sve zvuči pomalo mutno i komplikovano, verovatno i jeste. I ne postaje mnogo jasnije sa novembarskim izdanjem AIR FORCE 1 ‘NAI-KE’ u Kini, koji je Najki reklamirao reklamirao kao omaž kineskoj fabrici koja je u saradnji sa Najkijem pokrenula proizvodnju ‘ONE LINE’ pre 40godina.
U stvari, dizajn iz 1980.godine je u osnovi bio 1 NA 1 obrada ‘NIKE OCEANIA RUNNER’ siluete, bez elemenata brendiranja.
Kada pričamo o modernom dobu Air Force 1 modela i reizdanju, tj. omažu saradnje sa kineskom fabrikom, najveća veza sa ‘ONE LINE’ istorijom je široka bela traka na gornjištu patike, preko koje sada imamo SWOOSH brending, a ubačeni su i detalji plave boje koji podsećaju na originalni ‘ONE LINE’ dizajn, kao i oznaku ‘NAI-KE’ ispisanu kineskim simbolima, dok je sa unutrašnje strane jezika ispisan slogan ‘Elevating Inner Peace Through Sports’.
Ali ono što Najki kompanija ne govori kupcima ovog specijalnog AF1 dizdanja je prava pozadina zašto ‘THE ONE LINE’ uopšte postoji.
To je jedna od najčudnijih priča u istoriji Najkija, a patike koje prate ovu priču su jedne od najređih koje su ikada proizvedene. Međutim, pojedini detalji u celoj priči postaju malo konfuzni, a isto tako i Phil Knight slobodno priznaje u knjizi da se njegovo pamćenje razlikuje od zvaničnog zapisa, gde je bio kratak što se detalja tiče, a ponekad i kontradiktoran.
Knight u njizi navodi da je Najki odlučio da proizvodi patike u maloj fabrici kompanije ‘Exeter’ u New Hampshire-u, što ima smisla kao deo borbe protiv određivanja prevelikog poreza. Ali kolekcionari koji su imali dovoljno sreće i koji su naišli na primerke ‘the one line’, primećuju da patike imaju oznake ‘made in China’. A ovo izdanje Air Force 1 upravo odaje počast kineskom učestvovanju kroz ovaj proces Najki brenda.
Ono što sigurno znamo od produkciji iz 1980. godine jeste da je bila stvarna. Najki je čak napravio i ‘THE ONE LINE’ katalog, a ove plave patike za trčanje, čije je gornjište bilo izrađeno od najlonskih materijala i belom linijom umesto brendinga, su proizvedene, iako nije jasno gde su prodate.
Phil Knight je 2019.godine u svom obraćanju na Stanford univerzitetu rekao da je ‘ONE LINE’ prodao nekoliko hiljada pari i smanjio carinu za dve trećine.
Obzirom na to da se novoimenovani ‘NIKE’, koji je zvanično svoj naziv promenio iz ‘BLUE RIBBON SPORTS’, pripremao da izađe u javnost 1980.godine, Knight je znao da svađa sa američkom vladom mora biti rešena, tako da je ‘the one line’ stavljen na čekanje, dok su dve strane postigle sporazum od 9 miliona dolara, koji je carinsku borbu ostavio iza sebe.
Sasvim je moguće da je ONE LINE počeo sa kineskim uzorcima, jer je vrlo malo pari ovih patika viđeno, i to sve u propisanoj veličini uzoraka (US9), kako bi sve bilo pripremljeno pred produkciju u ‘EXETER’ fabrici, zbog propisa i američkih zahteva i zakona o prodajnim cenama.
U svakom slučaju, ‘THE ONE LINE’ je malo poznat, ali vrlo kritičan deo Najkijeve istorije. A sada, kada znamo da Najki odaje određenu važnost ‘THE ONE LINE’ delu svoje istorije, možda ćemo dočekati i ponovno rađanje, ili oživljavanje ‘NIKE OCEANIA RUNNER’ siluete, čime bi sigurno ljubitelji patika bili oduševljeni.
Izvor: COMPLEX.COM