Image
Zabava

36 Momenata koji su obeležili Sneaker svet

 
01.02.2023.
0

Kroz svoje postojanje, patike (performance, casual, lifestyle, u kakvom god obliku da ih navedemo) su prošle svoj put od minornog detalja u nečijoj garderobi korišćenog samo u određenim prilikama, do „statement piece-a“ oko kojeg se vrte svačije odevne kombinacije.
U ovom prilogu hronološki ćemo proći kroz 36 najbitnijih momenata koji su uticali na razvoj sneaker kulture i doveli je do svetskog fenomena u čijem daljem razvoju uživamo i dan danas.

36. Chuck Taylor se priključuje Converseu (1921)

Mnogi smatraju da je Chuck upravo taj zaslužan za dizajn All Star modela, ali on se tokom njegovog dizajniranja i izbacivanja u prodaju (1917. godina) uveliko bavio košarkom i prodajom. Brendu se priključio 1921. godine i posle nekoliko veoma dobro prihvaćenih inovacija i redizajna samog All Star-a, ostaje veran brendu i piše uspešnu priču modela čije varijante su popularne i dan danas.

35. Brača Dasler prekidaju saradnju (1948)

Olimpijske igre u Berlinu 1936. godine su poznate po lošem za sve osim za braću Dasler i tadašnju vlast u Nemačkoj. Uspešno plasiranje proizvoda u toku Igara je značilo porast prodaje kao i samog ugleda Rudija i Adolfa, čija fabrika u Herzogenauch-u beleži rast proizvodnje iz godine u godinu nakon toga.
Ali unutrašnje razmirice između braće kao i činjenica da je Adolf bio više respektovan kao obućar u tadašnjoj Nemačkoj, dovele su do toga da Rudi osnuje svoju novu fabriku sa druge strane reke Aurach gde će da proizvodi komade svog novog brenda kasnije nazvanog PUMA. Adolf sa svojim novim brendom koji je nazvao od akronima svog imena i prezimena ADIDAS postaje Rudijev ljuti protivnik u svetu proizvodnje sportske opreme.

34. Osnivanje Blue Ribbon Sports-a (1964)

Nakon završetka studija na Stanford-u, Phillip Knight koristi veliko interesovanje za Asics-ovim modelom Onitsuka Tiger i dolazi na ideju da ih plasira preko svog novog lanca prodavnica Blue Ribbon Sports, u tom poduhvatu mu pomaže trener Bill Bowerman a ostalo je istorija nakon toga.

33. Film „Game of Death“ se pojavljuje u bioskopima (1978)

Jedan od najboljih Bruce Lee-jevih filmova je morao da bude i njegov poslednji, zbog njegove iznenadne smrti, produkcija filma se otežava ali on se ipak pojavljuje u bioskopima početkom 1978. godine.
U njemu pored kvalitetne akcije se pojavljuje i mladi Lew Alcindor (aka Kareem Abdul Jabbar) kao i Bruce Lee u svojoj vanvremenskoj kombinaciji jarko žute trenerke i sa Asics Onitsuka Tiger patikama na nogama.

32. Nike postaje Nike (1978)

Phil Knight počinje sa plasmanom modela sa Nikeovim logoom već početkom 70-tih ali uveliko kroz Blue Ribbon Sports lanac prodavnica. U jednom trenutku je želeo da svoju kompaniju nazove i „Dimension Six“ ali se na kraju ipak odlučio za ime grčke boginje pobede – Nike i 1978. godine osniva jednu od najuspešnijih kompanija na svetu.

31. Film „Fast times at the Rigdemont High“ se pojavljuje u bioskopima (1982)

Pitajte bilo kojeg obožavatelja Vans brenda koji mu je omiljeni film, i vrlo brzo ćete saznati odgovor. U njemu blista mladi Sean Penn u Checkerboard varijanti Vans Slip On modela. Takav dizajn je bio veoma redak za taj period i upravo ovaj film dovodi do besmrtnosti klasične siluete koja se obožava i dan danas.

30. Michael Jordan potpisuje za Nike (1984)

Istina je da je Majkl želeo da potpiše za Adidas. Istina je da je brend sa „tri trake“ krasio njegova stopala tokom koledž karijere (kao i Converse), i istina je da je lično voleo više Adidas kao brend. Ali Nike je prišao Majklu sa boljom ponudom i Air Jordan kolekcija je rođena. Najvrednije potpisivanje sportiste od strane nekog sportskog brenda? Vrlo verovatno.

29. Nike dobija zabranu za Jordan 1 model (1984)

Nike za sezonu 1984/85 lansira nove patike čiji se dizajn kosio sa tada striktnim pravilima NBA lige. Black / University Red Jordan 1 model je bilo kažnjivo nositi, što je Nike iskoristio u svoju korist sa sloganom „Ako NBA brani Jordanu da igra u njima, onda ne može zabraniti Vama da ih nosite“. Skoro 40 godina kasnije, Jordan 1 je i dalje među najprodavanijim modelima i postaje sinonim za liniju Jordan patika.

28. Tinker Hatfield počinje da radi kao Footwear Designer za Nike (1985)

Tinker je karijeru u Oregonu počeo kao Arhitekta korporacije za Nike, ali veoma brzo je počeo svoj talenat za arhitekturu prenositi u konstrukciju i dizajn patika i njegovim zalaganjem kasnije dobijamo neke od najboljih varijanti Nikeove obuće ikada.

27. Jordan postiže 63 poena protiv Celticsa (1986)

Nakon što se teže povredio u svojoj drugoj sezoni, Majkl je dočekao plejof i oslabljeni Čikago uveo u borbu protiv favorizovanog Bostona. 48 minuta kasnije i teškog poraza za Čikago, Leri Bird izjavljuje da je bog slšao sa neba i prerušio se u Majkla Džordana. I da, naravno, 63 poena im je ubacio u tako dobrim patikama.

26. Run DMC izbacuje pesmu „My Adidas“ (1986)

Adidas je bio obavezan deo garderobe članova legendarne grupe i pre nego što su počeli da se bave muzikom. Bilo je dovoljno izvođenje gorepomenutog singla pred direktorom marketinga Adidasa za Američko tržište i milionski sponzorski ugovor je bio na stolu.

25. „Do The Right Thing“ film Spike Lee-a izlazi u bioskope (1989)

U ovo vreme, Spike Lee je uveliko bio zadužen za režiju reklama za Jordan liniju. Naravno, nekoliko product placementa i klasična scena koja pokazuje sa kakvim se nedaćama susreće svaki sneakerhead među nama. Sve uradi, ali nemoj nikad da nagaziš čoveka na crispy bele Jordan četvorke.

24. „Back to the Future 2“ donosi Sci Fi zabavu, i Nikeovu Air Mag siluetu (1989)

Drugi deo klasičnog filma „Back to the Future“ nije doneo ništa novo, osim možda još goreg nastavka, ali ono što se pojavilo u njemu ostaje urezano u mozgove svakog obožavatelja patika. Zamisao da se u bliskoj budućnosti patike vežu same postaje veoma realna opcija, 1989. godine to je moglo uz pomoć kompjuterske animacije a 2015. godine to postaje realnost, i Nike Air Mag dobija status verovatno jedine patike koja zaslužuje da stoji na polici i da se kao takva obožava.

23. Naslovna stranica Sports Illustrated-a koja nema veze sa sportom (1990)

Tragično je i tužno što dan danas čitamo o tome kako je neko opljačkan, ili najgore ubijen, zbog para popularnih patika, ali to je nešto o čemu se početkom 90-ih malo pisalo, što nije značilo da takve stvari nisu postojale. Sports Illustrated se po prvi put bavio takvom tematikom i ubistvom Michael Eugene Thomas-a u izdanju iz 1990. godine, sa tada poznatom Air Jordan 5 patikom na naslovnoj strani.

22. Dee Brown koristi Pump Tehnologiju kako bi osvojio Dunk Challenge (1991)

Tada prilično nova tehnologija brenda Reebok, Pump je krasila nove modele namenjene za košarku. Imala je namenu da pritiskom na Pump logo koji se obično nalazio na jezičku patike, naduva komore vazduhom za pojačanu stabilnost i udobnost patike. Dee Brown koji je tada uživao sponzorstvo od gorepomenutog brenda, iskoristio momenat kamera uperenih u njegove nove patike i model Omni Zone 2 poslao u besmrtnost.

21. Fab Five era na Michigan State Univerzitetu (1992)

Ako mislite da je samo Jordan „patio“ zbog toga što je nosio opremu koja se kosila sa pravilima košarkaške lige, onda se grdno varate. Većina igrača je početkom devedesetih i dalje nosila bele čarape i patike, kao i šortseve kraće dužine, koji su bili obavezni deo opreme u većini timskih sportova. Ali početkom 1992. godine petorka Michigan Statea u sastavu: Chris Webber, Jalen Rose, Juwan Howard, Ray Jackson and Jimmy King je izašla u sebi svojstvenim crnim patikama, čarapama kao I tada retkim baggy šortsevima I promenila izgled košarkaške opreme zauvek.

20. EBAY je osnovan (1995)

Ako ste nekada bili zagriženi kolekcionar obuće (a takvih je bilo sigurno malo) onda je značilo da ste imali jake veze i poznavali ljude koji su se bavili prodajom obuće kako bi ste mogli da iskopate mnoge modele koji su se nalazili po njihovim podrumima u ostavama gde su se nalazile možda baš te patike koje su tražili godinama. Dolaskom Ebay-a i mnogih sajtova kasnije, vi možete iz vaše fotelje da tragate za onim što želite i jednim klikom da dobijete željenu dopunu kolekcije.

19. Allen Iverson potpisuje za Reebok (1996)

Čovek koji je uveo termin „lifestyle“ u NBA je potpisao za Reebok davne 1996. godine i pomerio granice oblačenja NBA košarkaša van terena. Iako je Shaq tada bio mnogo popularniji Reebokov „maneken“, Iverson je zaslužan za popularnost brenda u 21. veku, i njegovim odlaskom u penziju Reebok nikada nije dostigao popularnost koju je imao dok je AI igrao košarku.

18. Jordan Brend se odvaja od Nike-a (1997)

1997. godina je predstavljala veliku prekretnicu u poslovanju Nikea, jer je njihova do tada kolekcija Jordan objavila samostalnost i počela da posluje kao zaseban brend unutar kompanije. Jordan kao brend se okrenuo sponzorisanjem i drugih košarkaša (Ray Allen, Vin Baker, Michael Finley, Eddie Jones i drugi) i uveo mnoge druge kolekcije van onih namenjenih za košarku.

17. Poznati košarkaški časopis SLAM izbacuje izdanje specijalizovano za patike (1998)

Krajem 90-tih godina Sneaker kultura je i dalje nekako u povoju, ali Slam magazin menja sve lansiranjem novog specijalizovanog „Slam Kicks“ magazina, koji se isključivo bavi patikama na terenu, a i van njega. Tada Internet nije bio toliko dostupan pa niste mogli biti upućeni u to šta je Jordan nosio u finalu 1998. godine, pogotovu što su se televizija i drugi mediji retko bavili tim delom košarke.

16. Prvi AND 1 mixtape se pojavljuje širom Amerike (1999)

Stephon Marbury je uveliko nosio And 1 patike na NBA terenu, ali ono što je popularizovalo brend jesu VHS kasete sa snimcima tada relativno nepoznatog Rafer „Skip to my Lou“ Alston-a koji je žario i palio lokalnim terenima po SAD. Brend ubrzo postaje sinonim za brzu i atraktivnu košarku i zajedno sa ekipom košarkaša brend lansira svetsku turneju uz više uspešnih Mixtape videa.

15. Nike lansira svoj prvi NIKEid studio. (1999)

Nike nije bio prvi koji se bavio kastomizacijom obuće, Vans je to radio pre njih i to uz mnogo više opcija u izboru boje i materijala. Ali kada se NikeiD pojavio, napravio je bum. Pre nekoliko godina NikeiD biva rebrendiran u Nike by You program, ali suština ostaje ista. Setite se koliko ste vremena proveli kreirajući svoj novi Air Force model. *insert Young Thug and Lil Durk meme here*

14. Fat Joe liže đon kako bi dokazao da su patike i dalje besprekorno čiste (2004)

Bila je dovoljna jedna epizoda MTV Cribs i kratak obilazak sobe sa patikama i jedan potez koji postavlja repera Fat Joe-a u sam vrh Sneakerhead zvezda. U pitanju je Jordan 7 „Olympic“ model i hvalisanje kako patike nisu nošene i dalje.

13. Lansiranje Nikeovog SB Dunk „Pigeon“ modela i haos koji nastaje nakon toga. (2005)

Jeff Staple je dizajnirao i lansirao ovaj model 2005. godine u Reed Space prodavnici, ali nije ni sanjao kakvu će pometnju izazvati time. Nekoliko policijskih intervencija i barikada oko blokova, raffle je otkazan ali to ni najmanje nije uticalo na popularnost i potražnju ovog modela.

12. Kanye West se pojavljuje na Grammy-ju u svojim prvim Yeezy patikama ikada (2008)

Posle nekoliko uspešnih saradnji sa mnogim brendovima (Reebok, Louis Vuitton, Bape) Kanye West konačno dobija priliku da dizajnira svoj model. Par modela kasnije i prelazak u Adidas, i Yeezy kolekcija biva zacementirana u jednu od najboljih u Sneaker istoriji.

11. Instagram se pojavljuje na internetu (2010)

Iskreno, na kojoj drugoj društvenoj mreži bi ste na bolji način mogli da se hvalite svojim novim patikama?

10. Nike lansira Flyknit Racer (2012)

Početkom 2010-ih Nike pomera granice još jednom i lansira patiku čija će konstrukcija od pletenog Flyknit gornjišta totalno izmeniti svest o High performance modelima kao i „patikama za leto“ i naterati mnoge brendove da dizajniraju sopstvene „unikatne“ modele od slične konstrukcije.

9. Adidas lansira Ultra Boost (2014)

Lansiranje ovog modela je značilo rat sa Nikeom oko posedovanja „najudobnije patike“. Adidas je imao prevlast u tom delu dugi niz godina, sve dok Nike nije uzvratio svojom React tehnologijom. Posle dužeg niza godina na vrhu, Boost tehnologiju polako menjaju Lightstrike i Lightstrike Pro komponente.

8. Kanye West prelazi u Adidas (2015)

Momenat koji je kasnije ispraćen stihovima „Yeezy, Yeezy, Yeezy jumped over Jumpman“ je značio upravo to, konačnu dominaciju nad ljutim protivnikom i jaku tradiciju koja održava Kanye Westa kao dizajnera obuće na vrhu među najboljima.

7. Athelisure postaje norma (2015 – )

Dok su samo pre nekoliko decenija komadi odeće i obuće namenjeni za sport bili nošeni samo u tim prilikama, dolazimo u eru gde upravo oni diktiraju svakodnevni stil oblačenja mnogih. Razni elementi i materijali namenjeni za mnoge fizičke aktivnosti bivaju uključeni dizajn mnogih lifestyle komada. Brži način života takođe zahteva korišćenje udobnijih tehnologija u čemu se ističu novi modeli i zbog svojih atributa menjaju klasične modele. Trenerka i sportske patike na svečani doček? Zašto da ne, ništa novo.

6. Lansiran je Stockx (2016)

Mesto gde možete prodati ili kupiti svoj omiljeni model, ali i mesto koje postaje benchmark u tome koliko neke patike koštaju u preprodaji.

5. Balenciaga lansira prvi Triple S model (2017)

Prvobitno nastao kao predmet ismevanja Dad shoe kulture, Triple S dobija svoje mesto u Sneakerhead zajednici i mesto u plakaru vašeg omiljenog Selebritija. Sinonim za Chunky patiku (sorry Nike Monarch i New Balance 624) i naravno trend koji je pokušao da isprati SVAKI footwear brend na svetu.

4. Virgil Abloh lansira „The Ten“ kolekciju (2017)

Kolekcija koja je redizajnirala 10 najpopularnijih Nikeovih silueta i promenila igru na tržištu preprodaje patika je lansirana sredinom 2010-tih i baca nekadašnjeg Kanyeovog saradnika, Virgil Abloh-a u sam vrh najpopularnijih dizajnera, o čemu svedoči i njegov kasniji angažman za Louis Vuitton brend.

3. Nike lansira Sacai LDWaffle (2019)

Fuzija dva modela u jednom? Silueta koja će biti najviše iskopirana ikada od strane svakog brenda prvi put posle naglašene Chunky epizode sa Triple S modelom? To vam je Nikeova saradnja sa Sacai studiom iz Japana na LD Waffle modelu.

2. Era kada čini se da svaki muzičar/glumac/instagram zvezda ima svoj signature model? (2019 – )

Kolaboracije su oduvek bila zanimljiva stvar u sneaker svetu. Ali u poslednjim godinama druge decenije 21. veka sve je više i više modela koji nose lični pečat vašeg omiljenog Selebritija. Ono što je Run DMC započeo, sada uveliko nastavljaju Kendrick Lamar, Tyler The Creator, Rihanna, Nikki Minaj, Kanye West, Travis Scott i mnogi drugi.

1. Smrt Virgila Abloha (2021)

Virgilova smrt je iznenadila mnoge krajem 2021. godine. i Sneaker svet je uskraćen za još jedan brilijantan um. Vlasnik mnogih priznanja za najbolje kreacije ostavlja iza sebe mnoge uspešne kolekcije sa Nikeom i Louis Vuitton brendom, a njegova poslednja kreacija u vidu Air Force linije patika se uveliko rasprodaje na mnogim sajtovima po vrtoglavim cenama što samo pokazuje da njegov uticaj ne jenjava i da će plamen kreativnosti i dalje goreti u godinama koje dolaze.