ZAŠTO JE 2018. GODINA VEROVATNO NAJBOLJA SNEAKER GODINA IKADA?
Kada pogledamo bilo koji aspekt života, uvek su postojali (ili će postojati) momenti koji definišu neki njegov period. Da li su to bili dani, sati, pa čak i godine, možemo za bilo šta reći da je imalo svoj specifičan „Defining moment“. Sada ćemo se baviti momentima koji su (donekle) definisali Sneaker kulturu, ovakvu kakvu je poznajemo danas.
Možemo reći za mnoge momente da su bili ključni za razvoj sneaker kulture: prvi koraci u osnivanju brenda Converse, ili raskol u kući Dasler, gde smo dobili brendove Pumu i Adidas? Možda su to bila nadmetanja na ulicama Nju Jorka između brendova Adidas i Puma tokom 80-tih? Michaelovo potpisivanje za Nike? Nijedna ipak godina nije bila „groundbreaking“ po izdanjima kao 2018. – godina koja je prilično zaslužna za stanje u Industriji danas.
RAZLOG BR. 1: COLLABS GALORE
Ono čega je danas i previše, a bilo ga je samo pre 5 godina veoma malo, jesu kolaboracije. Nekako imamo osećaj da u današnje vreme postoji više kolaboracija, ali manje kvalitetnih, dok je 2018 bila veoma „tanka“ sa njima, ali tadašnji modeli su napravili takav bum čiji se prasak oseća i dan danas.
Skate shop Union je možda i neočekivano izašao sa redizajnom „Black Toe“ modela Jordan 1 dok je Jerry Lorenzo dao ljudima šansu da svoje Drawstring trenerke upare sa jednako „upertlanim“ patikama.
Krivac #1:
Krivac #2:
RAZLOG BR. 2: ADIDAS NASTAVLJA POMERA GRANICE
Adidas je u 2018. godinu ušao kao glavni igrač u Running odeljenju, ali ih izgleda nije zanimalo prvo mesto i prednost u odnosu na ljutog protivnika iz Oregona (tu trku će nažalost ubrzo izgubiti u već u toku iste godine) nego prevazilaženje svih granica koje bi ih sprečavale u daljoj proizvodnji. Ono na šta su se odlučili, jeste proizvodnja obuće od obnovljivih materijala kao i korišćenje Carbon Digital Light Synthesis tehnologije (narodski rečeno – 3D printing), gde će sigurno imati veliku slobodu u dizajnu ali i smanjeno korišćenje materijala štetnih za okolinu. Odatle dolazi 4D Futurecraft model, sličan po dizajnu Ultraboost prethodniku ali prepoznatljive izrade. Budućnost je uveliko bila na nogama.
Krivac #1:
RAZLOG BR. 3: JORDAN RETRO GALORE
Jordan brend iz godine u godinu ne prestaje sa kvalitetnim izdanjima, nekada malo više kvalitetnim, nekada malo manje. Ali baš u toj 2018. godini se desilo da imamo dva najpopularnija Retro izdanja ikada – Retro 3 „Black Cement“ i Retro 11 „Concord“ modele. O njima ne treba trošiti reči, izašla su u vreme kada su mogla da se uzmu za retail cene u mnogim shopovima, tako da ko ne poseduje ovaj model, i dalje žali za propuštenom prilikom.
Krivac #1:
Krivac #2:
RAZLOG BR. 4: TRAVIS SCOTT x JORDAN KOLEKCIJA
Popularni muzičar iz Hjustona je imao svoje skromne početke u brendu Reebok par godina pre, kao i nezapažena pojavljivanja za NikeLab i Vapormax Flyknit kampanje. Ono što ga je postavilo u centar sneaker scene jeste njegov prvi oficijelni Air Force model. Ali ništa nije pomerilo glave mnogih obožavatelja patika nego njegov Air Jordan 4. Inspirisan bojama stare NFL ekipe Houston Oilers, plavo nubuck gornjište na klasičnoj silueti je i danas nedostižni san mnogih kolekcionara obuće.
Krivac #1:
RAZLOG BR. 5: DAD SHOE GALORE
Samo godinu dana pre, Balenciaga je bila ismevana svojom rekreacijom „obuće za tvog oca“, obuće čiji je naglašeni dizajn bio omiljen među ponosnim očevima u SAD. Nike Air Monarch i vedete New Balancea 624 i 608 su pomalo stidljivo dominirali dvorištima i okupljanjima porodica širom Amerike, sve dok Balenciaga nije izašla u etar sa svojim modelima u toku 2017. godine. Taj trend su nastavili jako i u 2018. tako što su diskretno redizajnirali Triple S model i povećali retail cenu budući da se model prodavao veoma dobro. Sa druge strane Kanye West je strpljivo čekao priliku i Yeezy 500 postaje prilično uspešan, budući da je gazio prilično utabanom Dad Shoe stazom koju je svorio Triple S model pre njega.
Krivac #1:
Krivac #2:
RAZLOG BR. 6: DRUGI LUKSUZNI BRENDOVI ULAZE U IGRU
Pored Balenciage, u trku za dominacijom na Streetwear tržištu ulaze Versace i Louis Vuitton. Reper 2 Chainz je uz pomoć Salehe Bembury-a konačno uspeo da pretoči svoju neizmernu ljubav prema brendu Versace kroz „Chain Reaction“ model, dok „Louie V“ izbacuje favorit mnogih influenserki u vidu modela „Archlight“, a Yohji Yamamoto nastavlja uspešnu saradnju sa Adidasom uz Kaiwa model. Ove varijante su samo neke u nizu koje su dokazale da ni luxury brendovi nisu imuni na čari tržišta urbane obuće.
Krivac #1:
Krivac #2:
Krivac #3:
RAZLOG BR. 7: KRAJ OFF WHITE x NIKE „THE TEN“ KOLEKCIJE
Mnogi sneakerheads su mislili da će kolekcija zauvek biti tu, i da će njihove police iznova i iznova krasiti razne varijante modela iz „The Ten“ kolekcije. Pokojni Virgil je krajem 2018. godine objavio da modeli iz te kolekcije prestaju da izlaze i da želi da se posveti novim projektima. Pre nego što je zatvorio vrata novim modelima, Virgil se odlučio da se oprosti uz dva najpopularnija modela iz cele kolekcije – Jordan 1 i Air Presto.
Krivac #1:
Krivac #2:
RAZLOG BR. 8: AIR MAX DAY 2018
Sean Wotherspoon je već par godina unazad „ispod radara“ popularnosti u Sneaker svetu, ali te 2017. je stekao slavu kao pobednik „On Air“ takmičenja i dobio unikatnu priliku da dizajnira model koji će biti dostupan za Air Max Day. Njegova fuzija modela Air Max 97 i Air Max 1 izrađena od somota i velura i dan danas važi za jednu od najpopularnijih Air Max silueta. Atmos je izbacio novu Animal varijantu modela Air Max 1 koja je zagrevala atmosferu pred AM Day, a videli smo popularna reizdanja modela AM93 i AM180.
Krivac #1:
Krivac #2:
Krivac #3:
Krivac #4:
Krivac #5:
Krivac #6: